Subsidie brengt droom Hardt Hyperloop weer stukje dichterbij

27 augustus 2020
Referentie

In 2028  moet de eerste hyperloopverbinding een feit zijn: een uniek transportsysteem waarbij een voertuig met zeer hoge snelheid door een buis vervoerd wordt. Voor het zover is, moet echter nog veel onderzoek gedaan worden. Subsidiefocus vroeg voor Hardt Hyperloop uit Delft de MIT R&D subsidie aan.

Referentie door:
Max Wink, Hardt Hyperloop
hyperloop Hardt

Elon Musk schrijft in 2015 een wedstrijd uit. Hij wil de ontwikkeling van de hyperloop stimuleren, een transportsysteem waarin voertuigen met snelheden tot 1000 km per uur door een buis razen. Voor het hoofdkantoor van zijn ruimtebedrijf SpaceX legt hij een buis neer en daagt studenten wereldwijd uit om een voertuig te maken. Een studententeam uit Delft wint de competitie. En daarop volgen zoveel positieve reacties, dat het team besluit Hardt op te richten. Een bedrijf met een zeer ambitieus doel: het realiseren van een Europees hyperloopnetwerk dat passagiers in drie uur tijd naar elke Europese hoofdstad kan vervoeren.

Verbeteren hyperloopsysteem

Vijf jaar later is die droom een stuk dichterbij gekomen. Max Wink, business developer bij Hardt, vertelt: “Bij Hardt draait alles om snelheid. En dat geldt niet alleen voor onze buis, maar ook voor de milestones die we bereiken. Sinds onze oprichting in 2016 hebben we hard gewerkt om het hyperloopsysteem te verbeteren. We hebben een nieuwe buis gepresenteerd en een uniek wisselsysteem ontwikkeld. Daarnaast zijn we bezig met de ontwikkeling van een elektromagnetische ophanging en aandrijving die ervoor moet zorgen dat het voertuig door de buis kan zweven. Op lage snelheid hebben we nu bewezen dat dit systeem werkt. De volgende stap is testen op een snelheid tot 700 km per uur, waarmee de hyperloop de snelste magneetsneltrein ter wereld wordt. Dat testen moet in 2022 gaan gebeuren in het European Hyperloop Center, een testfaciliteit die we in Groningen hopen te realiseren.”

Duurzaam alternatief spoor en lucht

De ontwikkelingen gaan dus razendsnel. En dat moet ook gezien de ambitieuze tijdslijn die het bedrijf voor ogen heeft. Max Wink: “Eind 2023 willen we in Groningen het eerste pakketje over een afstand van drie kilometer kunnen vervoeren. En in 2028 moet de eerste hyperloopverbinding er liggen, bijvoorbeeld tussen de randstad en Schiphol. Vooralsnog richten we ons daarbij op het vervoer van  tijdgevoelige cargo. Denk aan bloemen, pakketjes en geneesmiddelen. Het vervoer van passagiers zal pas in een later stadium mogelijk worden. De komst van de hyperloop is heel belangrijk. Spoor, weg, zee en lucht raken vol. De hyperloop biedt een zeer duurzaam alternatief voor de lange afstanden over het spoor en de korte afstanden door de lucht.”

Subsidie voor R&D project

Dat de hyperloop zo’n duurzaam alternatief is met een zeer lage CO2-uitstoot komt o.a. doordat de wrijving in de buis minimaal is. Vacuümpompen nemen de luchtweerstand weg. Daarnaast werken ze bij Hardt, samen met Goudsmit Magnetic Systems, aan een uniek elektromagnetisch ophang- en aandrijfsysteem. Magneten op het voertuig moeten ervoor zorgen dat de hyperloop door de buis getrokken wordt. Een zeer innovatief project waarvoor Subsidiefocus de Mkb-innovatiestimulering Regio en Topsectoren (MIT) subsidie heeft aangevraagd. Wink vervolgt: “Om de hyperloop zo duurzaam en goedkoop mogelijk te kunnen maken, moet het systeem zeer energie-efficiënt worden. Het project waarvoor we de MIT-subsidie ontvangen, is erop gericht te meten hoeveel energie er daadwerkelijk gebruikt wordt. En dat moet tien keer minder zijn dan het huidige systeem dat in Shanghai in bedrijf is.

MIT R&D voor onderzoek elektromagneten

De MIT R&D regeling, bedoeld om innovatie in de topsectoren te stimuleren, heeft Hardt geholpen de ontwikkeling te versnellen. En daar zijn ze blij mee. “Via via zijn we in contact gekomen met Subsidiefocus. We hadden goede verhalen gehoord. Roy Hoven en Kristie Dekkers hebben voor ons het subsidietraject opgepakt en dat is erg goed bevallen. Er zat heel veel energie in de samenwerking. Bij Hardt vinden we het prettig ideeën te kunnen delen en samen verder te bouwen. Heel pragmatisch eigenlijk. Roy en Kristie wisten ook echt van aanpakken. En dat past gewoon goed bij ons.” In 2021 moet het R&D project afgerond zijn. Dan is er weer een belangrijke stap gezet. “Bij Hardt hebben we echt een droom. En dat is dat wij onze kennis van de hyperloop straks over de hele wereld kunnen exporteren. Net zoals je voor het bouwen van dijken naar Nederland kijkt. Datzelfde moet gaan gelden voor de techniek die wij aan het ontwikkelen zijn. Daar moet je straks echt ónze kennis voor willen hebben.”

Meer informatie

Wilt u meer weten over Subsidiefocus of wilt u sparren over uw subsidiemogelijkheden? Neem contact op met Roy Hoven,via telefoonnummer 073-6465475 of stuur Roy een mail.

Wilt u op de hoogte blijven van het laatste subsidienieuws? Schrijft u zich dan in voor onze e-mailnieuwsbrief.

Wilt u meer weten over de MIT-regeling? Onze consultant helpt u graag verder!

E-mail Roy
Portretfoto van Roy Hoven
Manager Subsidiefocus
Bel
+31736465475
Download het whitepaper MIT-subsidieregeling

MIT subsidieregeling

Speciaal voor mkb’ers die innoveren
Download het whitepaper
Aanmelden nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste subsidienieuws via onze e-mailnieuwsbrief
Meld u direct aan