Subsidie voor haalbaarheidsstudie geeft waterstofproject een boost

8 februari 2021
Referentie

Als het om duurzaamheid gaat, lopen ze bij H4A graag voorop. In 2022 moet de eerste vrachtwagen van het Zeeuwse bouwbedrijf op waterstof rijden; tanken kan tegen die tijd bij een nieuw te realiseren waterstoftankstation. Een ambitieus plan waarvoor een haalbaarheidsonderzoek nodig was. Subsidiefocus vroeg subsidie aan.

Referentie door:
Martijn Verschuren, H4A
waterstof tanken

Overstappen op duurzaam waterstof

Het Zeeuwse H4A is actief op het gebied van bouw-, infra- en omgevingswerken. Het bedrijf maakt hiervoor gebruik van zwaar materieel dat op diesel rijdt. Omdat H4A waarde hecht aan duurzaamheid heeft het grote plannen. Martijn Verschuren, manager business development bij H4A, vertelt: “We willen graag onze bijdrage leveren aan de energietransitie, vinden het belangrijk uitstootvrij te kunnen bouwen. Omdat we werken met zwaar materieel is elektrisch rijden vaak geen oplossing. We maken gebruik van heel zware accu’s. Machines van drie ton die tien uur per dag door het zand rijdt, zouden in no-time leeg getrokken zijn. Ook kunnen we het ons niet veroorloven om twee uur kwijt te zijn aan het laden van onze voertuigen. Daarom zijn we voor het grotere en zwaardere materieel op zoek gegaan naar een alternatief, en dat is waterstof.”

Vormen consortium

H4A streeft ernaar om in 2022 zijn plannen gerealiseerd te hebben. Tegen die tijd moet het eerste voertuig omgebouwd zijn naar waterstof en moeten we kunnen tanken bij een nieuw te bouwen waterstoftankstation. Een enorm ambitieus plan waarvoor H4A, als kartrekker, op zoek ging naar partners. Martijn: “We wilden dit project graag uitvoeren met bevriende bedrijven uit onze directe omgeving. Dat heeft geleid tot Energieconsortium Kanaalzone. Het consortium bestaat uit verschillende ondernemingen, van een transportbedrijf en vuilophaaldienst tot een leverancier van bouwgrondstoffen. En recent heeft ook coöperatie Zeeuwind zich aangesloten. Zij kunnen met een grote windturbine groene waterstof maken.”

Subsidie Zeeland in stroomversnelling

Tegelijkertijd met het vormen van het consortium startte H4A een haalbaarheidsstudie. Dat was belangrijk om alle partijen betrokken te houden én nieuwe bedrijven te interesseren voor het waterstofplan. Om de studie te kunnen financieren vroeg Subsidiefocus bij provincie Zeeland de subsidie Zeeland in stroomversnelling aan. Martijn: “Die subsidie is erg belangrijk voor ons geweest. En niet alleen vanwege de financiering. Het heeft ons project echt een boost gegeven. De studie moest duidelijk laten zien waar we aan toe waren. Het was echt een ‘go/no go’. En dat voor de hele keten. Van de opwekking van het waterstof en het ombouwen van materieel tot het tanken bij het tankstation.” Gelukkig voor alle betrokkenen is het een ‘go’ geworden. Het project moet binnen vijf jaar break-even kunnen draaien.

Realistisch advies

Bij H4A zijn ze niet alleen tevreden over de resultaten van de haalbaarheidsstudie. “Ook de samenwerking met het team van Subsidiefocus is goed bevallen”, vertelt Martijn. “Het traject is heel prettig verlopen. We begrepen elkaar goed, het proces liep heel vloeiend. Van het opstellen van het plan, het inrichten van de aanvraag tot het leggen van de noodzakelijke contacten. Bij Subsidiefocus hebben ze natuurlijk al veel van dit soort projecten gedaan. Je merkt dat ze veel kennis in huis hebben. Daarnaast kunnen ze goed advies geven over andere subsidiemogelijkheden. We hebben nu verschillende trajecten lopen, ook voor de investeringsfase die er aankomt. Voor ons is het ingewikkeld overzicht te houden. Bij Subsidiefocus kunnen ze dat veel beter. Daarnaast adviseren ze ons goed over de haalbaarheid van de verschillende subsidiemogelijkheden. Je wil je niet in allerlei bochten moet wringen om in aanmerking te komen voor financiering. Want wat als een subsidie straks ineens niet doorgaat? Subsidiefocus begeleidt ons daarbij goed.”

Op koers

Bij H4A gaan ze in volle vaart door op de ingeslagen weg. Het is nu zaak dat alle partners bepalen of zij op betaalbare wijze hun materieel kunnen ombouwen naar waterstof. En ook wordt de haalbaarheidsstudie nog aangepast omdat zich nieuwe partners hebben aangesloten. Ondertussen gaan ze bij Subsidiefocus hard aan de slag met nieuwe subsidiekansen. Dat is belangrijk omdat voor de aankomende investeringsfase hoge subsidiebedragen mogelijk zijn. Genoeg te doen dus. Maar vooralsnog zijn alle pijlen gericht op 2022. “Tot nu toe liggen we op schema”, aldus Martijn. “Ook de overheid werkt gelukkig goed mee. We doen er alles aan om in 2022 dat lintje door te kunnen knippen.”

Meer informatie

Wilt u meer weten over  de subsidiemogelijkheden voor uw haalbaarheidsstudie? Neem contact op met Boudewijn Zuijderhoudt via telefoonnummer 073-6465337 of stuur Boudewijn een mail.

Wilt u op de hoogte blijven van het laatste subsidienieuws? Schrijft u zich dan in voor onze e-mailnieuwsbrief.

Wilt u meer weten over Zeeland in stroomversnelling? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail Boudewijn
Portretfoto van Boudewijn Zuijderhoudt
Consultant innovatie
Bel
+31647834872
Aanmelden nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste subsidienieuws
Meld u direct aan